piątek, 19 lipca 2013

wytrawne grahamki



  Składniki :

  100g zakwas pszeniczny
  150g mąka pszenna typ 1850 graham
  300g mąka pszenna typ 500
  3g drożdże instant
  10g sól
  10g cukier
   230g woda
   15g masło




Tym razem proponuję zdrowe grahamki nieco inaczej. Te chrupiące bułeczki przygotowałem metodą 2 fazową czyli pośrednią, na zakwasie pszenicznym oraz rozczynie drożdżowym z minimalną ilością cukru i bez słodu. Kwas pszeniczny miałem schłodzony z lodówki ale w połączeniu z pozostałymi składnikami rozczynu i czasie 3 godzin spokojnie zaczął pracować.  W efekcie dało to bardziej wytrawny wypiek i niezwykły aromat.
Na początku sierpnia zapraszam do odwiedzin także na :
http://zapachchleba.blogspot.com/p/na-zakwasie-i-na-drozdzach.html

Przygotowanie

1 faza - rozczyn z zakwasem pszenicznym

  • 100g zakwas pszeniczny
  • 150g mąka pszenna typ 1850 graham
  • 3g drożdże instant
  • 10g cukier
  • 150g woda temp 28oC
wymieszaj wszystkie składniki rozczynu i pozostaw na 3h przykryte ale z dostępem powietrza
po 3h otrzymasz pięknie przefermentowany i dojrzały rozczyn a właściwie kwaso-rozczyn jak poniżej


 















2 faza - ciasto właściwe

  • 278g cały dojrzały kwaso-rozczyn
  • 300g mąka pszenna typ 500
  • 10g sól
  • 15g masło
  • 80g woda temp 26oC
wszystkie składniki mieszaj 20 minut a po mieszaniu pozostaw w spoczynku na 30 minut
po tym czasie podziel na 8 części i uformuj nieco wydłużone kulki jak niżej i pozostaw do rozrostu końcowego na 50-60 minut


















po 60 minutach moje rozrosły się tak jak niżej






















tak rozrośnięte spryskałem od góry wodą i natychmiast wstawiłem do nagrzanego na 220oC na 5 minut
po tym czasie zmniejszyłem temperaturę do 190 oC i dalej piekłem 15 minut (łącznie wypiek 20 minut) 
po 20 minutach wyjąłem z piekarnika i jeszcze raz spryskałem wodą od góry
a oto efekt ostateczny







6 komentarzy:

  1. Bardzo dobry przepis. Dziekuję!
    w nastepnej kolejnosci upieke bułki razowe na zakwasie żytnim.
    Dziekuje za udział w lipcowej liście "Na zakwasie i na drożdżach"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie :)pracuję nad przełożeniem z "piekarskiego" na "ludzki" wielu innych receptur zapomnianych technik prowadzenia przeróżnych ciast a pod taką akcją zawsze się podpiszę ,mam nadzieję że będzie kontynuowana pozdrawiam Cię

      Usuń
  2. Bułeczki są rewelacyjne, podobnie jak te na zakwasie żytnim... Dziękuję za wspaniałe przepisy. Jutro ciabatty, pojutrze chlebek ... Pieczywo na zakwasie bardzo smakuje mojej rodzince. Jest tylko jeden problem - trudno się oprzeć i poczekać do przestygnięcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autentycznie niezwykle się cieszę . Właśnie wróciłem z urlopu , miałem problemy z dostępem do internetu , ale wkrótce kolejne bułeczki i chleby.

      Usuń
  3. Receptura na świetne grahamki. Oczywiscie nie omieszkałem je zrobić, dzisiaj rano walczyłem z nimi - wyszły rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. No Marcinie faktycznie wyszły Ci rewelacyjne , zaglądałem na Twojego bloga http://grahamka.blogspot.com/2013/10/grahamki-wytrawne.html , a i pomysł z dodaniem słodu doskonały . Świetnie , że rozumiesz znaczenie czasu i nie "poganiasz" receptury , Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń